Sunday, April 10, 2011

Malam pertama di hospital

Hidup seharian di hospital bermula tengahari semalam amat membosankan..pada mulanya setelah 3 minggu bedrest di rumah *sgt heaven okehh* akhirnya saya dah x mampu mengelak untuk agreed admit kat hospital..

Maka bermulalah rentetan hidup baru terpisah dari suami dan anak2..kesian diorang huhuhu tsskkkk..

suami saya paling banyak berkorban membantu saya dan redha dlm byk perkara..Dia lebih tabah dan banyak beri kekuatan buat saya.. If given thousand times to choose i wud choosing you dear.. auww..mood romatika de amor

saya didapati mengalami Placenta Previa pada kandungan kali ini.. kami mula alert keadaan ni seawal 20 minggu.. maka bermula mimpi ngeri bila mula mencari maklumat on the net mengenai apa itu plasenta previa..

mulanya saya dah merasakan sesuatu yg agak berbeza sebab kadangkala bila bergerak terasa seolah ada satu band urat melintangi perut saya terasa tertarik..tapi mmg x tahu apakah urat tu samaada urat atau cord..

then lepas scan 4D yes doc ckp plasenta saya low lying tapi belum disahkan PP sbb belum sampai 28weeks.. masa tu hidup agak aktif outstation ke merata2 tempat..tawaf klcc n ikea jgn citerr arr..pernah masa jalan kat ikea sakit nyer perut terasa berdenyut2 tapi saya tahan jer..

Pada minggu ke 30 saya disahkan PP type 4 yg mana juga dikenali complete or major previa.. iaitu previa yg paling teruk dan paling tinggi risiko utk hemorrhage bleeding.. pada mulanya doc suraya bg surat refer tapi saya blm di tahan which sepatutnya by procedure saya sudah ditahan..

Alhamdulillah saya di rehatkan di rumah dengan mc selama 5hari x 3kali gi ambik iaitu 15 hari di rumah.. happy mmg lah rest je walaupun bosan sgt sbb x mampu buat apa2 even nak tawaf mall pun xboleh.. tapi saya dipantau oleh nurse yg dtg ke rmh dari klinik kerajaan..one of the experienced nurse tu cakap i'm very lucky tho PP4 tapi x bleeding.. alhamdulillah syukur.. setakat ni saya masih x perlu dicucuk Dexa (utk matangkan paru2 baby).

Tengahari di hari lahir saya semalam maka bermulalah rentetan hidup di hospital..saya rasa saya lebih rehat di rumah..nak gi toilet selangkah jer ni berlangkah2 naik turun bed.. berjalan kehulu hilir.. dgn bunyi baby menangis mmg saya perlu bersedia mendengar tangisan bayi selepas rehat selama 5 tahun..haih..selain tu tgh mlm semalam 3 kali nurse dtg check blood pressure and baby heart beat..saya tersedar almost every 30mins.. sangat meletihkan huhuhu..

tapi apapun saya rasa lebih selamat di sini since if severe bleeding happen kat rmh masa org xder lagi lah tinggi risiko untuk nyawa saya dan baby.. saya x sanggup pertaruhkan itu semua..

haih baru hari pertama dah mengeluh sakan..tsskk

Amy Ismail: wahai diri bertabahlah.. BlogBooster-The most productive way for mobile blogging. BlogBooster is a multi-service blog editor for iPhone, Android, WebOs and your desktop

No comments:

Post a Comment